top of page

Ik focus mij op het onderzoek en de behandeling van kinderen met verschillende problematieken.

​

Taalontwikkelingsproblemen

​

De taalontwikkeling verloopt bij elk kind anders. Wanneer de taalontwikkeling beduidend trager of
anders verloopt, kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis. Hoe vroeger dit wordt opgemerkt,
hoe sneller we ondersteuning kunnen bieden. Dit vergroot de kans op een kortere behandelperiode.
Kinderen kunnen al voor de leeftijd van 2 jaar terecht bij een logopedist. 

​

Via screening, oudervragenlijsten en/of een taaltest kunnen we de taalontwikkeling (vanaf 8 maanden)
in kaart brengen. 

Bij jonge kinderen is de begeleiding gericht op het aanleren van technieken aan ouders/verzorgers
om het spreken van een kind te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is Spreken Met
Ondersteuning van Gebaren (SMOG). 

​

De onderzoeksresultaten van de taaltest vormen de basis voor een gerichte taaltherapie. De gebruikte oefenvormen vertrekken steeds vanuit de interesses van jouw kind. 

​

​

Articulatieproblemen

 

We spreken van een articulatiestoornis wanneer één of meerdere klanken niet of verkeerd worden
uitgesproken. Wanneer de klanken technisch niet goed worden gevormd, spreken we van een fonetische articulatiestoornis bijvoorbeeld 'lispelen', problemen met de uitspraak van de 'r',... 

Bij een fonetische articulatiestoornis wordt er nagegaan of er ook sprake is van een afwijkende
mondgewoonte (zie 'Afwijkende mondgewoonten') omdat dit een blijvende negatieve invloed kan
hebben op de uitspraak van verschillende spraakklanken. 

​

Articulatiestoornissen kunnen ook voorkomen binnen een taalontwikkelingsstoornis. Dan spreken we van
een fonologische articulatiestoornis. Jouw kind kan de meeste spraakklanken wel uitspreken maar heeft
moeite met het gebruik van deze klanken in woorden. 

Het is belangrijk dat jouw kind alle spraakklanken correct gebruikt voor de aanvang van het
lees- en schrijfproces. Daarom is het aangewezen dat articulatiestoornissen tijdens de kleuterjaren
behandeld worden.

​

​

Afwijkende mondgewoonten

​

Met de afwijkende mondgewoonten worden de gewoonten bedoeld die een negatieve invloed hebben
op de gebitsstand, het spreken (articulatieproblemen) en het gehoor. Foutief slikken, duimzuigen en
de gewoonte om langs de mond te ademen zijn afwijkende mondgewoonten. 

​

Logopedische behandeling kan gestart worden wanneer er hulp nodig is om de verkeerde mondgewoonte
af te leren en/of om de articulatieproblemen weg te werken. Dit heet oro-myofunctionele therapie. 

​

Een orthodontische behandeling heeft pas ten volle nut als de verkeerde mondgewoonten ook worden aangepakt. 

​​

​

Leerproblemen 

​

Wanneer het aanleren van de schoolse vaardigheden zoals lezen, schrijven en/of rekenen niet verloopt
zoals verwacht kan er sprake zijn van een leerstoornis. 

Naast het remediëren (behandelen) kunnen we in overleg met de school, CLB,... inzetten op het gebruik
van compenserende maatregelen. Dit zijn maatregelen die het kind (al dan niet tijdelijk) helpen bij het
lezen, schrijven of rekenen (bijvoorbeeld hulp computer voor spellingcontrole, regelkaart,...). 

Ik heb ervaring met dyslexiesoftware Sprint en Alinea. 

​

​

bottom of page